Tuesday, October 1, 2013

Bengkel Jom Kenali SPRUMS



Assalammualaikum, Salam Sejahtera, Salam Integriti dan Anti Rasuah.

Telah pun masuk bulan Oktober. Terasa begitu cepat masa berlalu. Kita sudah masuk minggu ke-4 dalam semester ini. Bermulanya bulan Oktober, bermulalah juga kesibukan Sekretariat Pencegahan Rasuah UMS dalam mengendalikan beberapa lagi program yang akan dijalankan dalam bulan ini, bulan November serta Disember.

Mari kita urai sedikit mengenai program yang bakal dilakukan hujung minggu ini. Alhamdulillah setelah ditemuduga, dinilai dan diuji, beberapa pelajar yang terpilih telah Berjaya menjadi Rakan Sekretariat SPRUMS. Tahniah diucapkan kepada Rakan-rakan Sekretariat yang baru dilantik.

Untuk rakan2 sekretariat yang baru dilantik, program khas akan dilaksanakan untuk mereka iaitu Bengkel Jom Kenali SPRUMS yang akan berlangsung pada 5 & 6 Oktober ini. Bengkel ini bukan hanya melibatkan kampus induk, tetapi juga melibatkan SPRUMS dari Kampus Sandakan dan Kampus Labuan. Di sini, cara-cara mengendalikan program, berurusan bersama pihak atasan, cara menulis surat, cara meminta sumbangan dan penaja, dan bermacam-macam lagi akan dikongsi kepada mereka. Selain itu, dapatlah juga kita memupuk nilai-nilai murni seperti menjalinkan ukhwah sesama kita, mencungkil bakat-bakat kepimpinan yang sebelum ini tidak ditonjolkan serta bermacam lagi yang pasti dapat dipelajari dari bengkel ini. Harapan itulah yang kita mahu.



Selain itu, slot-slot ceramah bersama SPRM turut diadakan. Dengan itu, sedikit sebanyak, Rakan Sekretariat dapat mengenali dengan mendalam apa itu rasuah, jenis-jenis kesalahan rasuah, cara-cara melapor rasuah dan pelbagai lagi pengetahuan yang bakal dikongsikan nanti oleh pegawai-pegawai SPRM Negeri Sabah.





Antara barisan-barisan Rakan Sekretariat yang telah melepasi sesi temuduga dan secara rasminya menjadi Rakan Sekretariat SPRUMS mengikut sektor.
 


Semoga program yang bakal dijalankan ini berjalan lancar. Bersama kita membanteras rasuah. Anda boleh melakukan perubahan.

P/S: "UKHWAH DIJALIN, SEMANGAT DIPIMPIN, RASUAH JANGAN DIBIKIN"

No comments: