Sunday, April 1, 2012

Jangan Hapuskan Integriti

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat hari ahad dan selamat beristirehat. Yang masih belajar, jangan lupa untuk siapkan assignment yang diberi oleh lecturer. Alhamdulillah, Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah berjaya menjalankan sambutan bulan integiti. Sambutan Bulan Integriti telah diadakan pada bulan Mac lepas. Program ini adalah hasil kerjasama antara Jabatan Pendaftar UMS dan SPRUMS. Banyak program dirancang bagi menjayakan program ini. Sambutan antara peringkat pelajar dan staf UMS sangat menggalakan. Kami di pihak SPRUMS sendiri berharap program yang telah dirancang itu dapat memberi input yang berguna kepada semua.



Alahai, sambutan bulan integriti dah habis. Jadi bulan ni dan bulan-bulan seterusnya tak ada integriti lagi la ye?  Sambutan bulan integriti kan dah habis. Jadi, kita kena tunggu tahun depan la untuk kita mengamalkan sikap berintegriti? Hmmm....
.
.
Jawapannya....
.
.
NO! NO! NO! TIDAK! Integriti bukan hanya perlu wujud bila ada sambutan atau kempen sahaja. Integriti perlu ada dalam setiap diri manusia. Tidak kira tempat, masa dan hari. Everytime we need integrity in ourself. Jangan sesekali kita musnahkan integriti dalam diri kita. Tanpa integriti kehidupan kita boleh hancur malah juga negara. INTEGRITI itu adalah lambang KESEMPURNAAN, KEJUJURAN, KEIKHLASAN dan KEUTUHAN. Semua itu harus ada dalam diri kita. Bukan sahaja dalam diri kita sendiri tetapi masyarakat. 

 Jangan musnahkan integriti dalam kehidupan seharian
.
.
.
Nak tahu tak? Bila integriti tidak ada dalam diri setiap manusia atau nilai integriti itu hilang dari kehidupan masyarakat. RASUAH PASTI BERMAHARAJALELA. Kurangnya nilai integriti, semakin tinggi kadar rasuah berlaku. JANGAN BIARKAN IA BERLAKU.

Katakan TIDAK pada RASUAH
.
.
.
.
.
KITA HARUS GANYANG RASUAH
demi kebaikan bersama

dan 

TINGKATKAN AMALAN INTEGRITI DALAM DIRI KITA DAN MASYARAKAT
.
.
.
.
.
.
Jadi
KATAKANLAH
.
.
.




p/s : Bebaskan negara dari rasuah....=)

No comments: